Back to Blog

Bagsiden af vægttabsmedaljen

diætkultur kropsaccept velværefremforvægttab vægtneutral sundhed vægtneutralbehandler May 10, 2021

På det seneste, har der været lidt af en fællesnævner, der er gået igen blandt nogle af mine klienter. Det er noget jeg støder på igen og igen - og jeg tænkte at bruge en dejlig solskinsmandag, på at give dig lidt at reflektere over.

“Det går meget bedre, Karin… Jeg kan spise næsten uden skyld og skam, jeg spiser ikke så tit til jeg er ubehageligt mæt, jeg føler mig mere i ro med mine spisevaner og er bedre i stand til at lytte til min krop.”

MEN…

“Jeg ved min krop ville have det bedre, hvis den var mindre.”

Er det her dig? 

Er det sådan du tænker?

Så er du ikke alene og det er en af de største benspænd, når det gælder at lære at spise intuitivt og tage sig bedre af sin egen krop. Der er virkelig mange ting, der kan gøre det rarere at være i vores egne kroppe, af og til ser vi os blinde på vægttab, som LØSNINGEN.

Noget der kan få os til at have det bedre i vores krop, er at tale pænere til os selv - og behandle vores “nu-og-her” krop, på samme måde, som vi ville behandle en mindre krop. Med omsorg, respekt og forståelse.

Ville din krop have det bedre, hvis den var mindre?

DET ER DER INGEN DER VED.

Måske har du oplevet at have det bedre i din krop, da du var yngre og din krop var mindre. Var det størrelsen på kroppen, eller din alder, der gjorde forskellen?

Hvem ved.

Måske har du oplevet at have det bedre i din krop, da den var mindre - fordi du tog dig mere af den. Måske talte du pænere til den, klædte den i mere behageligt tøj, bevægede den mere og behandlede den med omsorg…

Eller måske har du de rosenrøde briller på, når du tænker på din mindre krop, for hvad kom sammen med den mindre krop?

Hvordan havde du det i din krop dengang - var du tilfreds?

Tænkte du konstant på mad og bevægelse?

Følte du nogensinde at den var “god nok”, “tynd nok”, “muskuløs nok”... *indsæt selv*... nok?

Lad os nu for sjovs skyld sige - at din spekulation er korrekt. At din krop faktisk ville have det fysisk bedre, hvis den var mindre.

Hvad ville en mindre krop koste dig - både fysisk og psykisk og er det nu også “bedre”?

Nogle af de gængse bivirkninger ved at forfølge vægttab er følgende:

  • Overoptagethed af mad.

Mange oplever mere eller mindre konstante tanker om mad, tanker om hvornår vi skal spise næste gang, hvad vi må spise, skyld og skam omkring mængder og madvalg. Nedsat nydelse af mad, p.ga ovenstående skyld og skam. Konstant dårlig samvittighed.

  • Forstyrrelse af vores indre signaler, blandt andet når det gælder sult- og mæthed. 

Studier viser, at det at forsøge at opnå et vægttab, faktisk går ind og roder i vores hormoner. Hele 2 år efter et vægttabsforsøg, kan vores krops hormoner være påvirkede. Vi kan f.eks. have svært ved at mærke og reagere på mæthed og vi kan have øgede og overdrevne sult-signaler.

  • Nedsat fordøjelse, dårligere immunsystem, sværere ved at bekæmpe infektioner  og øget inflammation.

Ikke nok med at vægttabsforsøg nedsætter hvor mange kalorier vores kroppe forbrænder, vægttabsforsøg, kan faktisk også påvirke hvordan vores fordøjelse virker, det kan skabe irritation i tarmsystemet, oppustethed og langsom fordøjelse. Derudover kan vores cyklus blive påvirket, vores kroppe bliver dårligere til at komme sig ovenpå sygdom og vi får sværere ved at bekæmpe infektioner. Vægttab = fysisk sundhed…? Nope, faktisk ikke overordnet set.

  • Spiseforstyrrelser og forstyrret spisning.

Vægttabsforsøg er ofte en glidebane til forstyrret spisning, eller deciderede spiseforstyrrelser. Forstyrret spisning er ikke kun psykisk skadeligt og kan påvirke vores mentale helbred, gøre os depressive, gå ud over vores forhold til venner og familie, nedsætte vores evne til at arbejde og meget mere. Forstyrret spisning påvirker også fysisk, ved at tære på kroppen. Forstyrret spisning kan øge inflammation og som skrevet før, påvirke vores hormoner og fordøjelse negativt. 

  • Humørpåvirkninger, herunder humørsvingninger. 

Vægttabsforsøg påvirker vores humør. Det er egentlig ikke så underligt. Når man konstant forsøger at spise mindre, end hvad kroppen har brug for (for det er essentielt det et vægttabsforsøg er), påvirker vi alle kroppens systemer. Studier viser, at kalorierestriktion kan nedsætte kroppens serotonin niveau (“lykke” hormonet).

  • Dårligere kropsbillede.

Måske tænker du, at du ville blive gladere for din krop, hvis du ændrer på den/den bliver mindre. Det er bare ikke det studier viser. Faktisk ser vi det modsatte, i litteraturen. Vægttabsforsøg fører til FORRINGET kropsbillede. Vi får det altså VÆRRE med vores kroppe, af at forsøge at ændre på dem og gøre dem mindre.

  • Afhængighedsfølelser omkring visse madvarer.

Vægttabsforsøg påvirker også hvordan vi har det med mad. Vi kan få en følelse af at være “sukkerafhængige”, eller at der er nogle madvarer vi slet ikke kan styre. Det er dog vores fokus på at kontrollere visse madvarer, der skaber afhængighedsfølelsen. Kroppen vil forsøge at kompensere for det manglende madindtag, ved at give os mere lyst til det vi nægter os selv.

  • Underernæring & fejlernæring.

Når vi ikke får nok at spise (hvilket igen, er det der kendetegner ALLE vægttabsforsøg, også dem vi kalder “livsstilsomlægninger”), er vi i risiko for ikke at få nok næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Det kan påvirke kroppens overordnede sundhed og velvære.

Har du oplevet nogle af de her bivirkninger under, eller efter dine vægttabsforsøg? Så er du ikke alene...

Har du overvejet om der måske findes en anden måde at få det bedre i din egen krop på? En der ikke indebærer at ændre på dens størrelse. Måske er alle de her bivirkninger, ikke det værd. Måske vil din krop ikke have det bedre, af at blive mindre.

Kan du gøre plads til det lille “måske”?

Misforstå mig ikke, vi har et forfærdeligt samfund, der ikke behandler mennesker i større kroppe ordentligt. Ønsket om vægttab, er så forståeligt, så menneskeligt og også ofte et, du måske vil leve med hele livet. Måske kan ønsket dog få lov at få bagsædet i stedet for at sidde ved rattet?

Det er muligt at vælge at gå en anden vej, end den du plejer. Det er muligt at vælge at tage dig af din “nu-og-her”-krop, med lige så meget kærlighed, omsorg og respekt, som du ville tage dig af en mindre krop.

Hvem ved, måske finder du ud af, at du ikke behøver at sulte dig selv, for at få det bedre i din krop.

Måske findes der en anden vej til velvære?

Det finder du kun ud af, hvis du tør begynde at gå en anden vej. Væk fra sundhedshetz, løftede pegefingre og begrænsende overbevisninger → mod selvomsorg, nok næring, nydelse og selvrespekt.

Jeg håber du finder vej og går den gerne sammen med dig.

Kh Karin

Hvis du vil arbejde med mig og få konkret hjælpe og redskaber til at arbejde med intuitiv spisning, øget velvære og et bedre kropsbillede, så kontakt mig uforpligtende, eller book en 20 minutters gratis afklaringssamtale.

Kilder:

Dirks & Leeuwenburgh, 2006, Stice & Shaw, 2010, Perello et al., 2010, Sobrino Crespo et al.2014, Cummings et al., 2002, Coutinho et al., 2018, Hall & Kahan, 2018Thomas, 2020 m.fl.

Skriv dig op til mit nyhedsbrev!

Tips og redskaber direkte i din indbakke - så du kan starte din rejse mod at blive en diætkultursrebel.

Nyhedsbrevet er uforpligtende, og kan opsiges når som helst!