Back to Blog

Hvad er intuitiv spisning?

intuitiv spisning vægtneutral sundhed Dec 10, 2020

De sidste par år, er ordet “intuitiv spisning” dukket op flere steder i den danske sundhedsbranche. Oftest bliver det pakket ind som endnu en måde at opnå vægttab på - slut fred med mad - så taber du dig.

Det er dog ikke det, den evidensbaserede tilgang går ud på, det er istedet en vægtneutral tilgang til spisning, der ikke bør blandes sammen med vægttabsmål. 

Grunden til at intuitiv spisning ikke kan bruges som vægttabsmetode, er at det strider imod hele målet med at lære at spise intuitivt, nemlig at lære at lytte til kroppens indre signaler om sult, mæthed og nydelse, samt få et fleksibelt og afslappet forhold til mad og krop. 

Når vi forsøger at tabe os, forsøger vi at spise MINDRE end hvad vores kroppe rent faktisk har brug for. Det kan aldrig nogensinde blive intuitivt og det kan reelt stå i vejen for at slippe restriktioner og få et afslappet forhold til mad. 

 

Men hvad er intuitiv spisning så - når det ikke er endnu en vægttabsmetode?

Og er det overhovedet underbygget af videnskaben som en god tilgang til spisning og sundhed? 

 

Intuitiv spisning: 

Intuitiv spisning er i den grad en evidensbaseret metode, når det gælder spisning og sundhed, der findes i dag utallige studier der underbygger metoden. Det er en tilgang der blev grundlagt i 1990’erne af to diætister, Evelyn Tribole og Elyse Resch. De blev mere og mere frustrerede over at arbejde med vægttab, da deres oplevelse var, at klienterne kom tilbage efter nogle år, med endnu flere problemer omkring mad og spisning, end da de kom første gang. De begyndte derfor at tænke, at der måtte være en anden måde at gå til mad og spisning på.

Derefter skabte de en tilgang til spisning, der bygger på 10 principper, intuitiv spisning. Den evidensbaserede tilgang til intuitiv spisning har fokus på nydelse, at lytte til kroppens indre signaler om sult og mæthed, samt at slutte fred med mad og krop.

Herunder kan du læse om de 10 principper

(Det er vigtigt at pointere at dette er principper - ikke regler!) :

 

1. Afvis slankekursmentaliteten

Dætkulturen stjæler vores penge, liv, tid og energi - den sælger os en ide om at vægttab altid er bedst, at tyndhed er noget vi alle bør stræbe efter. Den lærer os også at noget mad er mere rigtigt end andet og uddeler ivrigt skyld og skam, hvis vi ikke spiser det, der af mange bliver opfattet som “sundt”. Slankekursindustrien er en kæmpe pengemaskine, en pengemaskine der har overtalt os alle om, at vi først bliver rigtige og gode mennesker, når vi har tabt x antal kg. Det er på tide at træde ud af maskinen, blive vred på alle de ting diætkulturen har bildt os ind og begynde at finde tilbage til at være vores kroppes bedste ven og allierede.

 

2. Ær din sult

Begynd at reagere på, når din krop fortæller dig at den har brug for mad. Din krop er klog, sult skal ikke ignoreres, glemmes, undertrykkes - sult skal æres og lyttes til. Sult er din krop, der fortæller dig at den har brug for næring.

Når du føler sult - så spis.

 

3. Slut fred med mad

Stop den indre krig, når det gælder mad. Stop med at sætte noget mad op på en piedestal og tænke andet mad som værende “forkert”, “usundt” eller “dårligt”. Mad er bare mad. Det her princip kan være ekstremt skræmmende for mange, men det er virkelig stort at opleve, hvad det kan gøre ved den magt maden har over os, at vi pludselig giver os selv ubetinget lov til at spise al slags mad. Målet med dette princip er at vi giver en gulerod samme moralske værdi, som et stykke kage. 

 

4. Udfordr madpolitiet

Madpolitiet er den indre (og til tider ydre) stemme, der fortæller dig hvad du burde spise, hvad du ikke burde spise, hvor meget du bør spise - osv.

Det er en stemme der dikterer alle de regler og restriktioner vi har omkring mad. Oftest regler der er opstillede af diætkulturen, men ligger dybt forankret i os alle. At udfordre madpolitiet handler om at begynde at lytte til vores indre, i stedet for at lytte til diætkulturens forskruede ideer.

 

5. Opdag nydelsesfaktoren

Dette princip handler om at øge nydelsen når det kommer til mad. Mad smager bedst uden skyld og skam, og når vi virkelig lader os selv nyde - og smage maden, bliver hele spiseoplevelsen meget mere tilfredsstillende. At opdage nydelsesfaktoren, handler om at udforske mad og smagsoplevelser, finde ud af hvilke præferencer man har, forsøge at gøre spisesituationen til en positiv oplevelse - også i hverdagen.

 

6. Mærk din mæthed

Lær at lytte til din krop, når den fortæller dig at du er mæt. Når vi har en masse regler og restriktioner omkring mad og spisning, kan det være enormt svært at stoppe med at spise, når vi er mætte. Vi vil have en tendens til at have lyst til at blive ved, fordi diætkulturen truer med restriktioner lige om hjørnet. Ved at lære at lytte til, og reagere på vores mæthed - samt slutte fred med at vi til tider skyder over, kan gøre en verden til forskel.

 

7. Håndtér dine følelser med omsorg

Dette princip handler om at forstå mekanismen bag fænomenet at spise på vores følelser. Det er et princip der fokuserer på at tillære strategier til at håndtere svære følelser, så vi har andre coping mekanismer at ty til, end mad. Men det er også et princip, der af-dæmoniserer følelsesmæssig spisning, hvilket kan være et vigtigt skridt på vejen til et mere afslappet forhold til mad.

 

8. Respekter din krop

Dette princip handler om at slutte fred med vores kroppe. At afkoble vores personlige værd fra vores kropsstørrelse og tage os af vores “her-og-nu” krop, så godt vi kan, i stedet for konstant at forsøge at fikse, eller forandre den. I stedet skal vi lære at behandle vores krop med omsorg og respekt.

 

9. Bevægelse - mærk forskellen

Her er der fokus på at finde former for bevægelse der giver os noget, i stedet for lange kedelige træningspas, dårlig samvittighed, når vi ikke får rørt os og tvangsmotion. Det handler om at udforske, samt finde nydelsesfulde former for bevægelse, der understøtter vores velvære og giver os energi.

 

10. Ær din sundhed - blid ernæring 

Det her er det absolut sidste skridt - og oftest ikke noget man som vægtneutral behandler når til. Hvis man går i gang med at tænke i blid ernæring, inden man har sluttet fred med mad og krop, er det nemlig let at ryge direkte tilbage i diætkulturens klør. Har man dog opnået et fleksibelt og afslappet forhold til mad og krop, kan blid ernæring inkorporeres, hvor man tilvælger elementer i sin kost ift. Lyst og præferencer - men også ud fra basal ernæring info, ift. Feks. at sørge for at ens indtag er varieret og sundhedsunderbyggende. 

 

Hvad siger videnskaben om intuitiv spisning?

Den evidens vi har pt. indikerer at intuitive spisere: 

  • Stoler mere på dem selv. 
  • Har bedre kropsbillede. 
  • Har lavere risiko for forstyrret spisning og oplever færre forstyrrede spisemønstre (såsom restriktiv spisning - eller overspisningsepisoder). 
  • De har ikke i så høj grad yo-yo vægt (deres vægt ligger mere stabilt)
  • De er bedre til at regulere deres følelser. 

Se referencer her

Er du interesseret i at lære mere om intuitiv spisning, eller selv få hjælp og vejledning til at blive en intuitiv spiser - så tøv ikke med at kontakte mig. 

Kontakt mig her

Skriv dig op til mit nyhedsbrev!

Tips og redskaber direkte i din indbakke - så du kan starte din rejse mod at blive en diætkultursrebel.

Nyhedsbrevet er uforpligtende, og kan opsiges når som helst!